Používateľ

Neprihlásený

Prihlásiť | Registrácia

Vyhľadávanie

Reklamy Google

Úvod · Holubárska nástenka · Evidencia ako pomoc malým chovateľom

Evidencia ako pomoc malým chovateľom

Obálka oznamuV poslednom čase sa medzi chovateľskou verejnosťou veľmi často skloňuje slovko "veľkochovateľstvo". V tomto príspevku by som veľkochovateľa rád definoval ako chovateľa poštových holubov, ktorý nasadí na väčšinu pretekov viac ako 60 holubov a jeho priemerná úspešnosť sa pohybuje na úrovni vyššej ako 50 %, teda v do prvých 20 % konštatovaných holubov z preteku dokáže pravidelne umiestniť viac ako polovicu svojich nasadených pretekárov.

Prečo malí nemajú radi veľkých?


Častým argumentom, ktorý určite má niečo do seba, sú tzv. "krachové preteky", teda preteky, keď musia holuby zvládnuť nepriaznivé počasie. Takéto preteky sú spravidla sprevádzané početnými stratami. Zatiaľ čo pre veľkochovateľa znamená takýto pretek skomplikovanie situácie, pre menších chovateľov bývajú likvidačné a veľakrát kvôli nim nedokončia pretekovú sezónu. Často sa objavujú aj špekulácie o úmyselnom vypustení holubov do zlého počasia, aby veľkochovatelia odstavili menších a uľahčili si cestu za víťazstvom...

Ďalším a nie menej dôležitým argumentom je, že menší chovatelia sú vytláčaní z výsledkových listín. To je niečo nad čím sa naozaj treba zamyslieť. Samotné výsledky bývajú obrovskou motiváciou napredovať v chove a ak sa niekomu dlhodobo nedarí a holuby mu chodia 10 - 20 minút po "percentách", raz sa to v ňom isto zlomí a položí si otázku, či to má vôbec význam.

Samozrejme je ľahké povedať: "Veď nech sa snažia viac a budú tam", no je to naozaj tá správna cesta? Poštové holuby sú športom pre všetkých - mladých, starých, chudobných aj bohatých, doktorov aj robotníkov... Vedie cesta cez "znižovanie latky", aby sme sa vo výsledkoch videli všetci?

Vyrieši to evidencia?


Pod evidenciou sa rozumie nahlásenie vopred stanoveného počtu, povedzme 60 holubov, s ktorými jednotliví chovatelia budú súťažiť o majstrovstvo vo svojom oblastnom združení. Metóda slúži na tzv. vyrovnanie štartovacej pozície medzi chovateľmi s rôznym počtom chovaných holubov. Každý tak bude pred sezónou disponovať 60 členným tímom holubov, z ktorého vyberá pretekárov na jednotlivé preteky tak, aby mu jeho bodový zisk priniesol na konci sezóny víťazstvo.

60 pretekárov si môže dovoliť väčšina chovateľov a súťaž takto znie skutočne férovo. Krachové preteky by predstavovali v rámci majstrovstva oblasti pre všetkých podobné riziko a bola by vyššia snaha sa im vyhnúť.

Pomôže to aj menším chovateľom dostať sa do výsledkov? Matematicky mi to veľmi pekne prezentoval Jozef Fülöp (Danubia Team, ZO Kráľová pri Senci). Skúsme si to teda rozobrať:

Povedzme si, že v oblastnom združení je 10 veľkochovateľov, ktorí nasádzajú na pretek po 100 holubov a 90 menších chovateľov, ktorí nasadia po 30 holubov. Celkovo ide na pretek 3700 holubov. Do výsledkov sa dostane 20 %, teda 740 holubov. Ak majú veľkochovatelia úspešnosť 50 %, do výsledkov sa im dostane až 500 holubov a iba 240 holubov ostane pre tých menších.

Ako by to bolo pri evidencii? Ak by každý chovateľ disponoval iba 60 pretekármi pre majstrovstvo OZ, ani veľkochovatelia by na pretek nenasadili všetkých 60 holubov, ale časť evidovaných by nechali strategicky doma. Povedzme, že by nasadili po 40 holubov a ostatných 90 chovateľov by nasadilo klasicky po 30 holubov. Na pretek by išlo 3100 holubov, do výsledkov by sa dostalo 620 holubov. Pri 50 % úspešnosti veľkochovateľov by ich holuby tvorili 200 miest vo výsledkovej listine a 420 miest by ostalo pre holuby menších chovateľov.

Táto analýza teda jednoznačne dokazuje, že evidencia by pomohla aj motivácii menších chovateľov vynakladať snahu pri príprave holubov namiesto mávnutia rukou so slovami: "Veď pri tých veľkých to aj tak nemá význam".

Evidencia teda naozaj môže terajšej situácii pomôcť, no len ak bude správne implementovaná!

Prečo veľkochovatelia nechcú evidenciu?


Moju osobnú predstavu veľkochovateľa tvoria chovatelia poštových holubov, ktorí sú v živote úspešní a majú možnosť investovať do holubov viac času a prostriedkov. Poväčšine sa jedná o špičkových chovateľov, ktorí majú na holubníkoch vynikajúci materiál, majú výborne zvládnutú starostlivosť o holuby atď. Takíto chovatelia už dávno vyrástli zo svojich oblastných združení a ich ambície smerujú najmä do národných či nadnárodných súťaží.

V zahraničí sa totiž nikto nestará, kto je majstrom Bratislavy, Žiliny, či Sabinova. Slovensko je príliš malé, aby niekto zo zahraničia sledoval dianie v našich viac ako 30 oblastných združeniach...

Dôvodom, prečo držia vyšší počet holubov je najmä vyššia pravdepodobnosť, že tam vyskočí tzv "Super holub", teda eso, ktoré dokáže zaletieť niekoľko prvých cien a vyslovene dokáže urobiť dieru do sveta - ukázať sa na Olympiáde, či vo svetových magazínoch, alebo internetových portáloch.

Mnohí chovatelia berú evidenciu ako metódu obmedzenia počtu nasadených holubov. Načo teda bude chovateľovi 200 pretekárov, keď môže nasádzať iba 60 vopred vybraných...

Evidencia v žiadnom prípade nemá obmedziť počet nasadených holubov


V žiadnom prípade by sme nemali dopustiť obmedzenie nasadených holubov. Jednak to predraží prepravu, no čo je podstatné - sami si zatvoríme bránu do sveta. Ak znížime počty nasadených holubov, preteky nebudú také zaujímavé ako by mohli byť, obmedzíme našim holubom možnosť reprezentovať nás na svetových súťažiach.

Olympiáda bola len pred chvíľou a bol to krásny pocit, keď nám pri štandarde zahrali slovenskú hymnu. V športových kategóriách sme zobrali dve strieborné medaily a to zlato naozaj nebolo ďaleko. Na Slovensku máme špičkové holuby, ktoré majú na to, aby to zlato vyhrali a je našou povinnosťou umožniť našim najlepším chovateľom, aby nám to zlato domov priniesli. Osobne mi je jedno, či to bude majster Sabinova alebo Trnavy, no o dva roky by som si v Budapešti rád pripol na sako slovenskú vlajku a s hrdosťou sa postavil pri slovenskej hymne tak, ako to u nás mohli urobiť tohto roku viac krát Poliaci.

Ako to teda skĺbiť?


Odpoveď na to je jednoduchá. Nechajme súťaž v rámci OZ aj pre malých chovateľov zavedením evidencie, no neobmedzme veľkochovateľov v nasádzaní neobmedzeného počtu holubov a dovoľme našim najlepším holubom mať čo najlepšie koeficienty. Aj u malého chovateľa môže vyskočiť Eso holub a bude v jeho záujme, aby sa dostal najvyššie, ako len môže.

Ako na to technicky? Veľmi jednoducho - dvojitými výsledkami pretekov. V prvých výsledkoch budú najlepšie holuby zo všetkých nasadených a budú slúžiť najmä pre koeficienty do národných a nadnárodných súťaží.

V druhých výsledkoch budú figurovať holuby len z vopred nahlásených evidencií a z týchto výsledkov bude vyhodnocované majstrovstvo jednotlivých OZ. Súťaž o majstra oblasti tak bude zaujímavejšia a pre veľkochovateľov to bude len nová výzva lepšie spoznať svoje holuby a vyberať do mančaftu OZ skutočne to najlepšie, čo doma majú. Pre malých chovateľov tak ostane viac miesta vo výsledkoch, čo dúfajme prinesie vyššiu motiváciu pre ich ďalšie zlepšovanie.

Problém dvojitých evidencií


Pri zavádzaní evidencie sa objavuje ešte jeden sporný bod - zákaz dvoch evidencií z jedných súradníc. O čo sa jedná? Ak by evidencia znamenala obmedzenie počtu nasadených holubov, okamžite sa objaví špekulácia vo forme napísania ďalšej evidencie - 60 holubov napr. na manželku, ktorá síce chovateľkou nie je, ale takýto spôsob umožní nasadiť nie 60 ale 120 holubov a obísť systém.

Vyššie navrhnutý spôsob zavedenia evidencie eliminuje potrebu vytvárania viacnásobných evidencií, pretože holuby, ktoré sú navyše, na pretek ísť môžu, akurát sa nezúčastnia majstrovstva OZ. Veľkochovatelia, ktorí sú schopní rešpektovať menších a pristúpia na férovú hru to zneužívať nebudú, pretože ich ambície smerujú vyššie ako OZ a evidencia tieto ambície negovať nebude.

Treba teda naozaj zakázať dvojitú evidenciu? Čo v prípade, keď z jedného holubníka naozaj pretekajú otec a syn? Chceme synovi zakázať pretekať? V dnešnej situácii je to to posledné, čo by sme mali dopustiť.

Cesta by mala viesť pre vytvorenie férových podmienok pre chovateľov na všetkých úrovniach a podľa môjho názoru vyššie uvedený systém zavedenia evidencie by sa k tomu mohol aspoň priblížiť.

Blíži sa konferencia OZ Bratislava, kde je evidencia veľmi horúcou témou. Možno teda budeme prví na Slovensku, ktorí takýto systém zavedieme a u nás sa ukáže, či je to tá správna cesta.

Pridané: 10 februára 2013, 12:48 | Zobrazené: 6281xPridal: Dušan Konečný


Počet komentárov: 35

Záložka na tento komentár Tibor Balogh (11. februára 2013 18:27)

Velmi výstizný članok, poukazuje na problemy v našom športe.

Záložka na tento komentár jan (11. februára 2013 19:02)

Krásny sen no realita je iná.
Väčšinou na konferenciu idú zo ZO práve tí veľkochovatelia a oni nebudú hlasovať za evidenciu. To by musel výbor OZ prevziať iniciatívu a dať do programu VS ZO bod o evidencii, tam by už bola šanca, že to prejde a zástupcovia by boli viazaný hlasovať na konferencii podľa výsledkov hlasovania v ZO. Má to ale háčik. Väčšinou vo výbore OZ sú znovu veľkochovatelia a od nich takýto návrh nepríde. Nebudú predsa sami proti sebe.

Záložka na tento komentár Peter (11. februára 2013 19:41)

Vazeny, keby sta sa miesto tarania a osierania "velkochovatelov" starali o holuby ako oni. Som zvedavy koho budete ohovarat potom, ked ti "velkochovatelia" nenasadia holubov a vy budete platit za kos povedzme 200-250€. To az potom bude ta spravna zabava vi taraji.

Záložka na tento komentár jan (11. februára 2013 19:56)

Skús si Peter prečítať ešte raz časť článku, ktorá začína pod nadpisom : Ako to teda skĺbiť?
Ak si to nepochopil, potom ti obháňaňie sa číslami je nanič, lebo im určite tiež málo rozumieš.

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (11. februára 2013 20:29)

Jan: proti vyššie uvedenému systému zavedenia evidencie by veľkochovatelia nemali mať dôvod bojovať. Počet nasadených holubov im systém neobmedzí, akurát si budú musieť dobre vybrať tím holubov, ktorí sa zapoja do súťaže OZ, čo bude len spestrenie sezóny...

Bojovať budú možno takí "veľkochovatelia", ktorí si svoje holuby naozaj nepoznajú a v OZ vyhrávajú naozaj len vďaka nasádzaným počtom.

Keď som takýto spôsob zavedenia evidencie prezentoval majstrovi OZ BA, vôbec s tým nemal problém, naopak - rád privíta takúto novú výzvu pre svoje ďalšie zlepšovanie.

Ako som písal vyššie treba sa vyhnúť použitiu evidencie ako zbrane pre obmedzenie nasadených holubov, to by bol obrovský krok naspäť

Peter: takéto argumenty tu už boli a neobstáli... a ani obstáť nemôžu. Tie čísla naozaj nepustia, no čo je podstatné - takéto reči len ďalej znechucujú menších chovateľov a odrádzajú ich od ďalšej snahy.

Evidencia je výborný nápad a ak funguje v susedných krajinách, nemôžeme si ju dovoliť dlhodobo ignorovať.

Záložka na tento komentár jan (11. februára 2013 20:54)

Dušan: absolútny súhlas. Lenže sú ešte OZ, kde byť majstrom OZ je skoro ako fetiš a viac ako obyčajná prestíž a mať k tomu ešte aj dobré koeficienty to hovorí o ich ,,nenažratosti" , najdôležitosti a ďalších naj...

Záložka na tento komentár Peter (11. februára 2013 21:02)

Dusan ked uz mazes, tak nemaz prispevky ktore Vam nepasuju pri tomto odrbavani ludi ! Ale ako vidim tak to nema vyznam, si len pisalek ktory nema aj tak ziadnu vahu a pise len na objednavku tak napisem uz len par bodov.

Majster OZ BA sa s tebou rozumne bavit nebude, ten si hned pomysli ze si dalsi k.... v poradi.

Velkochovatel ked bude chciet tak si napise evidenciu aj na rybicky v akvariu.

Avidenciu mozes mat ked budes lietat za peniaze ako u susedov ked uz sa nimi ohanas.

Cele toto teatro rozputali len hlupaci ktory sa nevedia nijako presadit a tak hladaju akukolvek zamienku.

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (11. februára 2013 21:11)

Peter, stačí sa vyjadrovať slušne a nemám dôvod mazať komentáre. Nechcem aby sa to tu zvrhlo na urážanie a osobné invektívy, ako sme na to u holubárskych diskusií zvyknutí...

Ak veľkochovateľom nedáme dôvod robiť dvojité evidencie, tí rozumní to robiť nebudú.

O peniaze sa u nás lietať môže, už pre sezónu 2013 pripravujem niekoľko verzií súťaží pre oživenie, či sa ujmú, to bude len na chovateľoch

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (11. februára 2013 22:34)

Jan: niektoré OZ teda na to budú musieť vyzrieť.

V OZ Bratislava to vyzerá, že evidencia schválená bude. Jej návrh je však taký, že bude zakázané nasádzať holuby, ktoré sú mimo evidenciu. Porušenie tohto pravidla by znamenalo diskvalifikáciu chovateľa.

Chovatelia, ktorí majú doma viac ako 60 pretekárov by nadbytočným mohli rovno odtrhnúť hlavy, pretože pretekať s nimi by bolo zakázané.

Nepovažujem to za rozumné, preto som cítil potrebu napísať tento článok. Jeho úlohou teda nie je propagovať samotnú evidenciu (aj keď ju sám považujem za dobrú metódu) ale rozumný spôsob jej zavedenia.

Záložka na tento komentár Jozef (11. februára 2013 22:36)

No pan Konečny-musim povedať že odvaha vám nechyba, len neviem či ste si nenaložili na svoje pleca priliš ťažke bremeno s tou evidenciou tu treba pritlačiť na SZ CHPH jedine SZ vám s tým môže pomôcť lebo ti zbohatlici vás zmätu z povrchu zemskeho-ale už teraz mate moje sympatie

Záložka na tento komentár Ludvík (12. februára 2013 02:06)

Všetko je to pekné len čo na tieto výsledky povie SZ CHPH. Je to vlastne v súlade s pretekovým poriadkom? Aby sa nestalo že chcete pomôcť menším chovateľom a vaše výsledky OZ vyradia v rámci MS a výstav. A druhý zaujímavý bod, ako môže niekto zakázať lietať riadnemu členovi ktorý má riadne zaplatené všetky príspevky a nieje trestaný? To je v rozpore s pretkovým poriadkom a stanovami SZCHPH.

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (12. februára 2013 08:48)

Jozef: mojou snahou nie je presadiť evidenciu na celom Slovensku a tento článok by mal v skratke hovoriť: "Ak zavádzame evidenciu, robme to s citom".

Nevidím tu ani priestor zapájať do toho SZ. Jednak by to bolo ťažkopádne no zavedenie evidencie musí primárne vychádzať z potrieb jednotlivých OZ. Ak väčšina členov chce evidenciu, má možnosť presadiť ju cez výbor alebo konferenciu OZ. Ak to nedokáže, niečo v OZ je zle a treba na tom pracovať, tu SZ nepomôže.

Ludvik: veľmi dobrá poznámka. Prvé výsledky budú presne také, ako doteraz. Prvých 20% zo všetkých nasadených holubov. Z týchto výsledkov budú holubom počítané a používané koeficienty na výstavy, do MS a v rámci FCI

Novinkou budú tie druhé výsledky. V týchto budú figurovať iba vopred evidované holuby, teda 20% z holubov, ktoré boli nasadené a zároveň sa nachádzajú v evidencii.

V druhých výsledkoch nebudú uvedené koeficienty a budú slúžiť výlučne pre majstrovstvo OZ. SZ preto nebude mať dôvod do takéhoto systému zasiahnuť.

Dobrým argumentom je, že na výpočet druhých výsledkov zatiaľ nemáme program. No máme viac ako 2 mesiace na to, aby sme si ho vytvorili. A to je podľa mňa viac ako dosť času.

Druhý bod sa zrejme týka zákazu 2 evidencií z jedných súradníc. Jeho primárny význam mal podľa môjho názoru za účel zakázať veľkochovateľom viacero evidencií, ako spôsob obídenia tohto systému.

Pri vyššie navrhovanom spôsobe zavedenia evidencie však tento bod stráca význam, pretože evidencia nebude brániť nasadiť viac ako 60 holubov (ak bude kapacita) a teda naozaj nebude potrebné zakázať dve evidencie z jedných súradníc.

Záložka na tento komentár Peter (12. februára 2013 10:32)

Dusan, keby si aspon tak neklamal do oci. Si zaplateny "pisalek" len aby sa za kazdu cenu presadila evidencia a aby si konecne aj taraji a neshopaci (zimny majstri sveta) nalietali holubov. Chov nieje o "mnozstve" na ktore vi len stale ukazujete, ale o rozume chovatela a kvalite materialu. To mnozstvo len zvisuje sancu ale takisto aj pracu.
Vztahy medzi chovatelmi su uz aj tak dost nastrbene a ja som velmi zvedavi ktory z vas sa potom postavi na podium a povie bola to hlupost a posrali sme aj to posledne co ako tak fungovalo. Garantujem ze nikto a vsetci budete ako vsi pod chrastu a zas si najdete nejaku iny temu len aby ste mohli rozostvavat, ohovarat a intrigovat.

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (12. februára 2013 10:47)

Kde v článku píšem, že evidencia musí byť za každú cenu? Jediné, čo tam nájdeš sú argumenty, prečo sa zdá, že by evidencia mohla byť schodná cesta v rámci súťaže OZ. V tvojich príspevkoch však akékoľvek argumenty (pro aj proti) chýbajú a jediné, o čo sa snažíš je ponížiť ma a zhodiť navrhovaný systém evidencie bez toho, aby si napísal čo i len jeden rozumný dôvod, prečo by nemala byť zavedená...

Primárny dôvod pre tento článok je však vzniknutá situácia v OZ Bratislava, kde je evidencia "na spadnutie", no vo forme, v ktorej by vyslovene poškodila veľkochovateľov, pretože by im výrazne znížila šance na úspechy v rámci MS a vyššie.

Záložka na tento komentár Peter (12. februára 2013 12:57)

Celi clanok je len o tom ako zaviest silou mocou evidenciu a osieranie velkochovatelov. Hned v mojom prvom prispevku mas argument, CENA kosa. Chovatelov vobec nezaujimaju vase vymyslene evidencie, vase neustale napadanie a osieranie velkochovatelov, ich zaujima na kolko ich vide sezona, kolko budu musiet zas zaplatit na poplatkoch na sezonu a za kruzky aby si papalasi zas mohli zadarmo zit ako svine v zite. Preco nepises ze preco platia chovatelia za kruzky X € ked zvaz ich ma za 0,X €, preco beru len obicajny "zastupcovia" chovatelov v kluboch 2000€ a ti vyssi este viac ked aj tak nic nerobia a ked je nejaky problem tak strcia hlavu do piesku ako pstrosi? Preco nepoukazes ze za peniaze tychto ludi co nic nerobia by sa nemusela ziadna evidencia pisat, kose by stali bagatel ? Preco nepises o vymyslenich a na silu zlepenych OZ ako Sered v minulom roku a takych prikladov je kopa. Je lahsie osierat a viest sa na momentalne modernej vlne "evidencie a volkochovatelia".

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (12. februára 2013 13:04)

V článku vidíš zjavne iba to, čo Ťa aktuálne trápi a vidieť tam chceš.

Ak by si ho aj čítal, prišiel by si na to, že obhajujem možnosť nasadenia ľubovoľného počtu holubov a znižovania ceny prepravy - teda tvoj jediný argument.

No ty máš stále pocit, že idem proti Tebe a tvojim princípom.

K ostatným spomenutým problémom sa vyjadriť objektívne neviem, preto o nich nepíšem. Ak to dokážeš Ty, rád uverejním tvoj článok.

Záložka na tento komentár Peter (12. februára 2013 13:55)

Klames a prekrucujes. pretoze spolu s ludmi co sa za teba schovavaju obhajujete a presadzujete vymyslenu evidenciu a potrestanie velkochovatelov za ich uspech.

A zrazu sa nevies o mnou naznacenych problemoch vyjadrit. Tak preco sa vyjadrujes a pises k veciam o ktorych tiez nic nevies. Ako som tu uz pisal, pises len o tom co ti vyhovuje a co ta niektory chumaji nahuckali.

Vedome a cielene len rozduchavas vasne a neznasanlivost.

//DK: Stále dookola iba blá, blá a žiadne argumenty. Nemá význam na to reagovať. Skús napísať niečo konštruktívne a môžeme sa baviť

Záložka na tento komentár Michal (12. februára 2013 14:03)

Podľa mňa nie sú dve ale tri skupiny chovateľov. Prví ako píšeš veľkochovatelia druhí menší chovatelia a tretí sviatoční chovatelia ktorí sa vyslovene bavia holubmi a nič ich nerozhádže keď chcú nasadia a keď chcú nenasadia. Skratka ich body a žiadne majstrovstvo nezaujíma len si vychutnávajú dolet holubov a keď sa náhodou dostaví nejaký úspech je to len bonus. Áno vami popisovaný spôsob umiestnenia je možný ale dovoľujem si povedať len na prvých pretekoch. Čím dlhšie bude sezóna trvať tým bude to pre menších chovateľov horšie. V strede a na konci sezóny už e nasádzajú menší chovatelia menej holubov. Stačí pozrieť výsledky z minulých rokov . Tu sa prejavia tí sviatoční chovatelia a tím ktorí to jednoducho zabalia, a to ešte nehovorím o krachových závodoch. To značí že bude menší počet holubov a menšie percentá. Menší chovatelia ktorí chytali svoje sedmičky aspoň na konci teraz ich nechytia. Samozrejme nič dopredu nie je isté, ale pri terajšej percentuálnej úspešnosti si myslím že úspešní budú stále s menšími zmenami v tam kde sú ak sa ešte rozdiel nezvýši. Čas všetko ukáže. Myslím si že v tomto by mohla byť ukazovateľom percentuálna úspešnosť v závodoch nad 500 km. Tam aj veľkochovatelia nenasádzajú n-kových holubov.

Záložka na tento komentár Tibor Balogh (12. februára 2013 18:08)

Pán Konečný to myslel dobre, to je len návrh na diskusiu a niektorí to hned napádaju a prevracaju.
V každom športe sú pravidla a štartovacia čiara by mala byť pre každeho rovnaka. Aj volakedy bola evidencia a nikomu to nevadilo a boli súťaže spravodlivejšie,dnes každý presadzuje svoju pravdu a nehlada riesenie aby vyhovovalo aj velkochovatelom aj druhej strane, ked sa nebudeme vediet dohodnúť to bude koniec našho koníčka.

Záložka na tento komentár Milan Blahovský (12. februára 2013 19:59)

Osobne si viem predstaviť súťaž evidovaných holubov, rovnako ako je súťaž ročných holubov, súťaž holubíc či samcov. Patrím možno k tým skupinám čo chovajú ( zatiaľ ) viac holubov, ale verím, že by sa nestratili ani v takejto "limitovanej" súťaži. Pokiaľ by to bolo popri tzv. neobmedzenej sérii, ktorá drží ekonomiku a aj koeficientovú hodnotu preteku, prečo sa toho obávať ? Takáto súťaž by bola výhradne súťažov istého Evidenčného majstrovstva a na to má právo každé OZ ( organizátor pretekov je OZ a nie SZ a teda OZ si stanovuje vlastné pravidlá pre svoje súťaže). Keď to funguje v Poľsku a koeficientami a rastom členskej základne nám unikajú, tak snáď by nás to nezničilo. Jedno je však isté, tí ktorí sa starajú dôsledne o svoje tímy či to majú doma 100 alebo 200 holubov sa presadia v každej súťaži a tí čo sa nie sú schopní či ochotní sa postarať iba o povedzme 50 ks sa nepresadia ani v tejto súťaži.

Záložka na tento komentár Peter (12. februára 2013 21:35)

Milan ale co myslis co si vymislia nabuduce na "velkochovatelov" kedze tito umiestna zas svojich holubov v popredy aj s evidenciou ? Co ich holubom ostrihaju jedno kridlo ?

Záložka na tento komentár Milan Blahovský (13. februára 2013 08:50)

Peter, máš pravdu, vždy budú niečo hľadať ako poukázať na nespravodlivosť v našom športe, ale ak im šancu nedáme, budú tým stále donekonečna oponovať a týmto obhajovať svoje nedostatky.
To máš ako so sériou bodovania, najprv chceli otvorenú ( 99/5 či 7 ...) potom keď sa znížila cena za dopravu, lebo sa pekne naplnilo auto holubami veľkochovateľov, začalo sa hovoriť o krivde a upravovali sériu na napr.30/5 či 7. Keďže sa poradie v prvej desiatke menilo iba minimálne,už ich to až tak netrápi a hľadá sa nová cesta. Tak budiž, život je zmena ako nám vravievali počas vojenskej služby.

Záložka na tento komentár Jozef (13. februára 2013 16:03)

Je to vynikajuca myšlienka Dušan,je to zachrana Slovenskeho holubarstva v hodine dvanastej,ak chceme udržat mladych.Pomahali by darovanim všelijakych holubov,ktorych sa chcu zbavit.Držim prsty aj za dochodcov.

Záložka na tento komentár Peter (13. februára 2013 16:53)

Jozef, mlady kaslu na holubov a ak sa aj nejaky najde tak ho odstrasite a znechutite prave vi dochodcovia. Tu taras o pomoci a darovani, ale akonahle by vas ten mlady predbehol tak bi ste ho len hnusno ohovarali, robili mu napriek a najradsej by ste ho utopili v lizicke vody. Je krasne robit sa tu mudri a pekny ale skutocnost je bohuzial presne opacna.

Záložka na tento komentár jan (13. februára 2013 17:59)

Milan. Zase si to nejako prekrútil. Návrh Dušana je:V druhých výsledkoch budú figurovať holuby len z vopred nahlásených evidencií a z týchto výsledkov bude vyhodnocované majstrovstvo jednotlivých OZ. Súťaž o majstra oblasti tak bude zaujímavejšia.... Takže žiadne Evidenčne majstrovstvo, ani tzv. neobmedzená séria. Táto evidencia 60 či 50ks PH obmedzí taktiež tu bodovanú sériu a z nej má byť majster OZ. Myslím si, že aj o toto Dušanovi v návrhu ide, ak som to dobre pochopil. Nechcem, aby si to bral ako podnet na ostrú výmenu názorov, ale iba na diskusiu k tejto časti návrhu.

Záložka na tento komentár Tibor Balogh (13. februára 2013 18:07)

Pre Petra. co tu trepes nesmysli aspon sa predstav celím menom!!!!!!!!

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (13. februára 2013 18:16)

Ja myslím, že Milan to opísal správne. Môj príklad z fiktívnej oblasti, ktorú som opísal v článku:

90 chovateľov nasadí na pretek po 30 holubov. Všetky tieto holuby boli v evidencii.

10 veľkochovateľov nasadí po 100 holubov, z ktorých je 60 v evidencii.

V prvých výsledkoch bude figurovať 20 % zo všetkých holubov (3700) teda 740. Klasické výsledky, ako ich robíme teraz.

Druhé výsledky (majstrovstvo OZ) by boli vyhodnotené len z evidovaných holubov teda 90 x 30 + 10 x 60. Spolu 3300 holubov, vo výsledkoch by bolo 640 holubov.

Záložka na tento komentár jan (13. februára 2013 19:00)

Osobne si viem predstaviť súťaž evidovaných holubov... Takáto súťaž by bola výhradne súťažov istého Evidenčného majstrovstva a na to má právo každé OZ ( organizátor pretekov je OZ a nie SZ a teda OZ si stanovuje vlastné pravidlá pre svoje súťaže). Napísal Milan.
Dušan tu nikde nieje spomenutá súťaž o majstra OZ v tom je ten háčik. Ako chceš splniť sériu 999/XY, ak máš evidenciu napr.60 ks , ktorá sa ma rátať do súťaže o majstra OZ? Bodovať do MOZ tak predsa môžeš iba zo 60 napísaných v evidencii a nie z 999.

Záložka na tento komentár T.Gornaľ (14. februára 2013 20:37)

Dušan,rad by som vedel,ako si došiel k Tvojej definicii velkochovateľa(ktorý nasadí na väčšinu pretekov viac ako 60 holubov a jeho priemerná úspešnosť sa pohybuje na úrovni vyššej ako 50 %)a koľko takýchto veľkochovateľov máme na Slovensku?Lebo v našej OZ podľa tejto definicie žiadneho!

Záložka na tento komentár jan (17. februára 2013 05:55)

1 732 Stanislav Ovšák 386 224 58.031 %

2 749 Eduard Buček 548 318 58.029 %

3 031 Ján Pavčo 1037 574 55.352 %

4 681 Vladimír Pajta 718 336 46.797 %

1 656 Valíček Ľubomír 1515 961 63.432 %
2 470 Gaško František 1046 559 53.442 %
3 29 Komačka Michal 708 373 52.684 %
4 501 Majtán M 25 13 52.000 %
5 621 Kučera Vladimír 575 273 47.478 %

1 903 Ing.Chytil P.+ L. 763 448 58.716 %
2 012 Ing.Krajźˇk J n 221 115 52.036 %
3 029 Beĺ k Vladimˇr 718 360 50.139 %
4 910 Team Pripko L+B+B 500 226 45.200 % 1 981 Komar+Judak 1176 586 49.830 %
2 802 Kaci n P+A 726 354 48.760 %
3 877 Kasan Slavo 640 293 45.781 % 1 399 TREBATICKÝ JÁN 468 263 56.197 %
2 498 Ing.BARTOŠEK LAD. 1275 695 54.510 %
3 362 BACHÁR PAVOL 620 327 52.742 %
4 442 KOPRIVŇANSKÝ ONDREJ 662 327 49.396 %
Trocha som prehľadal výsledky OZ a niečo som našiel. Percentuálna úspešnosť by sa aj našla, lenže nie z počtu 60 holubov, ale v globale. Rozdiel je aj umiestniť na KT napr. zo 80-40ks, alebo na DT z 5-4ks, tam sa % úspešnosť skresľuje.

Záložka na tento komentár Šimko František (17. februára 2013 11:51)

Poznám v Poľsku výborného chovateľa p. Pietrusa.Ich klub má cca 50 OZ cez 1000. Lieta do 3. miesta., v OZ. Pýtam sa ho Edward to ti nevadí že máš cez 100 pretekárov a pred sezonou musíš napísať 50 ks ? Ale veď ja viem čo chovám ,ročiaky tam dám ojedinele, lebo o tých viem až po pretekoch sú. No ale ako by som sa cítil keby som porazil kolegu čo môže mať iba 50-60 ks? Aj Barcelona by si mohla zaplatiť na súpiske aj 40 hráčov ale smie iba 22. Samozrejme že našej Žiline to nepomôže lebo tie 22 budú o niečom inom.

Záložka na tento komentár Dušan Konečný (17. februára 2013 12:10)

V OZ Bratislava bola evidencia na konferencii schválená. Každý chovateľ si pred sezónou určí 60 holubov, s ktorými bude súťažiť o bodové majstrovstvo oblasti.

Nie je zakázané vytvoriť viacero evidencií z jedných súradníc a tiež nie je zakázané nasádzať holuby aj mimo evidencie, tak ako to bolo opísané v článku.

Evidencia ako systém bude mať tento rok šancu ukázať sa v praxi aj u nás na Slovensku a o tom čo do našich radov prinesie Vás budeme určite informovať aj prostredníctvom holubar.sk

Záložka na tento komentár simko frantisek (17. februára 2013 12:57)

...nechce sa mi veriť...

Záložka na tento komentár Peter Grék (19. februára 2013 21:34)

Gratulujem!
Dušan, ak poriešiš program na výpočet poprosím ťa o info.

Záložka na tento komentár Milan Blahovský (20. februára 2013 10:04)

Program pre výpočet pretekov PH je stavaný tak, že umožňuje spracovateľovi 2 voľby, alebo pracuje s vopred pripravenou databázou chovateľa alebo pracuje s KL chovateľa.
Osobne som s tým nikdy nerobil pretože pri doterajšom spôsobe bolo nezmyslom nahadzovať do databáz holuby, ktoré si chovatelia uvádzali do evidencií a teoreticky ich nikdy nenasadili ( urobili si súpisku holubov doma...) Pri "aktívnej" evidencii sa tomu asi vyhnú a ak má spracovateľ podklady včas - ešte povedzme mesiac pred sezonou ( dá to zabrať tam to povkladať) . Je to treba otestovať a možno nebude treba žiadne upgrady programu.


Pridať komentár

 

Z nášho obchodu

Prejsť do obchodu

Reklama